Spelregels
In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over De belofte van Pisa van Mano Bouzamour. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:
- Ronde 1 bestaat uit 5 quizvragen over de tekst. Een van de spelers leest de vragen voor en alle spelers (inclusief voorlezer) schrijven hun antwoorden op een blaadje. Na het omdraaien van de laatste vraag verschijnen de juiste antwoorden in beeld. Daarna berekent iedereen zijn score.
- Ronde 2 is een algemeen vragenrondje over de tekst: de spelers benoemen om de beurt wat ze onduidelijk vonden en proberen samen een antwoord te vinden. Als de grootste onduidelijkheden opgelost zijn, begint ronde 3.
- Degene met de meeste goede antwoorden op de quizvragen mag als eerste een kaartje van de discussievragen omdraaien van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
- Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.
Inleiding
Toen was ik aan de beurt. Ik stond op en zei: ‘Hallo, ik ben Samir, iedereen noemt me Sam. Ik woon in de Pijp, je weet toch daarzo bij Albert Cuyp. En o ja, ik ben moslim.’
De wimpers van mijn klasgenoten gingen op en neer. Moslim zijn, dat was niet hip. Niemand had ergens een moslim tante of een moslim oma. In plaats daarvan vroeg Céline: ‘Die slachten toch schapen op het toilet?’
Mano Bouzamour publiceerde in 2013 zijn debuutroman De belofte van Pisa. Het verhaal beschrijft de jeugd van de Marokkaans-Nederlandse jongen Sam uit Amsterdam. Sam wordt aangenomen op het chique Hervormd Lyceum Zuid. Zijn eerste dagen op de middelbare school spelen zich af in een wereld die totaal nieuw is voor hem. Het is een wereld met agenda’s van Louis Vuitton en shopreisjes naar Parijs. Andersom hebben Sams witte, rijke klasgenoten geen flauw idee hoe zijn leven eruitziet: sommigen weten niet eens wat de Koran is. Toch voelt Sam zich snel thuis en komen zijn nieuwe vrienden al snel bij hem over de vloer. Schijnbaar moeiteloos passeert hij de grens tussen culturen en klassen, ondanks de discriminiatie en de vooroordelen waarmee hij te maken krijgt. Beweegt Sam tussen twee gescheiden werelden, of lijkt dat maar zo?
Tip: doe aansluitend op deze leesclub de proef over ‘Gekleurde taal‘, waarin je taalvariatie leert analyseren in, onder andere, de roman van Bouzamour.
Ronde 1: Quiz
Quizvraag
Ronde 2: Vragenrondje
Wat vond je onduidelijk in De belofte van Pisa, wat begreep je niet zo goed? Formuleer om de beurt een vraag over de tekst en probeer samen tot een antwoord te komen.
Ronde 3: Discussie
Feest der herkenning?
Stof tot nadenken?
Ronde 4: Oordeel
Geef De belofte van Pisa samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.
Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.