Spelregels

In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over Tien dagen in een gestolen auto van Anna Woltz. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:

  1. Ronde 1 bestaat uit 5 vragen over het verloop van verhaal. De spelers draaien om de beurt een kaartje om en geven antwoord op de vraag. Daarna mogen andere spelers reageren.
  2. Ronde 2 is een vragenrondje waarin elke speler een vraag mag formuleren aan een van de personages.
  3. Ronde 3 is de discussieronde. In deze ronde draaien de spelers om de beurt een kaartje om van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
  4. Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.

Inleiding

‘“Doe normaal,” zei ik geërgerd. “Echt, hoeveel problemen kan één familie hebben? Jullie hebben én een ontvoerde vader én een gedropte baby én een gestolen auto. En dan verwachten jullie van mij dat ik mijn mond hou en geen vragen stel!”

Maar deze keer had ik beter wél mijn mond kunnen houden. Ik kon mezelf wel op mijn hoofd slaan, want over die ontvoerde vader had ik natuurlijk niks mogen zeggen.’ (p. 28)

Camilla is twaalf jaar en wordt in de zomer door haar moeder op de boot naar Zweden gezet. Camilla’s moeder en haar nieuwe vriend verwachten namelijk een baby en daar kunnen ze Camilla helemaal niet bij gebruiken. In Zweden zal Camilla logeren bij vrienden van haar moeder: de broers Ben en Jonas en hun vader. Als de boot aanmeert in Zweden, wordt Camilla opgehaald door Ben en Jonas in een bijzonder mooie, felblauwe Saab. Er zit een vreemde baby in de auto en hun vader lijkt spoorloos verdwenen. Het is de eerste van tien wilde dagen in een gestolen auto…

In deze leesclub discussieer je over wat de waarde van familie is, in welke situaties je als familieleden terecht kunt komen en hoe je dan op elkaar kunt reageren. Hoe reageer je als je leven plotsklaps verandert? Welke keuzes zou jij dan maken? In hoeverre kun je een andere kijk op je gezinsleden krijgen als je een tijdje van ze weg bent?

Ronde 1: Grip op het verhaal



Grip op het verhaal

1. Waarom denkt Camilla op de boot naar Zweden na over boeven en moordenaars?

2. Waarom logeerde Camilla vier jaar geleden ook al bij Ben, Jonas en hun ouders?

3. Als Ben, Jonas en Camilla teruggaan naar het huis van Ben en Jonas, zien ze dat het hele huis overhoop is gehaald. Wat valt hen op?

4. Wie is Lina?

5. Waar wordt de vader van Ben en Jonas uiteindelijk gevonden?

Dit was het laatste kaartje!

Antwoorden

  1. Zij werden vroeger verscheept naar Australië als de gevangenis vol zat.
  2. Ze logeerde daar omdat haar ouders extra veel ruzie wilden maken voordat ze uit elkaar gingen.
  3. Alleen alles wat met schilderen te maken heeft, is overhoop gehaald.
  4. Lina is een vriendin van de vader van Ben en Jonas. Lina en hun vader zijn de ouders van Bibi.
  5. In een vakantiehuisje in het noorden van Zweden.

Ronde 2: Vragenrondje

Hieronder staan verschillende fragmenten uit het boek. Kies allemaal één fragment. Bedenk en noteer een vraag die je aan een van de personages zou willen stellen. Probeer samen antwoord te geven op die vraag.

  • Camilla merkt een doos met luchtgaten op in de Saab: ‘Waarom zitten … reis terug.’ (p. 11-12)
  • Ben, Jonas en Camilla vinden Lina met een schotwond in haar been: ‘“Hjälp,” fluisterde … zou voorbijgaan.’ (p. 71-72)
  • Ben en Jonas ontdekken wie Bibi echt is: ‘Vlak voordat … dat kind.’ (p. 80-81)
  • Camilla krijgt Bibi rustig: ‘Ik ging … toen langer.’ (p. 94-96)
  • Ben, Jonas en Camilla proberen de ontvoerders te overmeesteren: ‘Ben en … te halen.’ (p. 139-140)

Ronde 3: Discussie



Feest der herkenning?

Kaart 1/8 - Feest der herkenning?

Camilla zegt dat haar moeder en haar nieuwe vriend Fedde dolblij waren dat ze verdween naar Zweden. Zo konden ze zonder stress wachten op de komst van hun baby. Hoe zou het voor jou voelen om zo weggestuurd te worden?

Kaart 2/8 - Feest der herkenning?

Camilla kan er slecht tegen dat Jonas en Ben soms niet op haar reageren. Dan flapt ze er dingen uit die eigenlijk echt niet kunnen, puur om hen te kwetsen of een reactie uit te lokken. Zou jij ook zo kunnen reageren? Leg je antwoord uit.

Kaart 3/8 - Feest der herkenning?

Ben en Jonas vinden dat Camilla zich regelmatig gedraagt als een verwend kind. Waaruit blijkt dat? Wat vind jij van Camilla’s gedrag in die situaties?

Kaart 4/8 - Feest der herkenning?

Als Camilla en Jonas samen op een rots zitten, praten ze over de dood en dat het leven niet eerlijk is. ‘Je krijgt niet altijd wat je verdient,’ (p. 47) zegt hij. Als je puur kijkt naar dit gesprek, op wie lijk jij dan het meest? Wie denkt er zoals jij? Leg je antwoord uit.

Kaart 5/8 - Feest der herkenning?

Camilla, Ben en Jonas vinden Lina gewond aan de kant van de weg. Ze helpen haar even, zorgen dat er een ambulance komt, maar besluiten dat ze snel verder moeten, ook omdat ze niet willen dat de politie hen vindt. Wat vind je van die keuze?

Kaart 6/8 - Feest der herkenning?

Als Bibi ziek is, is Camilla de enige die Bibi weer wat kan laten drinken. Daardoor hoeven ze niet op zoek naar een dokter. Wat doet dit met Camilla? Leg haar reactie uit.

Kaart 7/8 - Feest der herkenning?

Aan het einde bedenken Camilla, Jonas en Ben een ingenieus plan om August en Lars te overmeesteren en hun vader te bevrijden. Wat vind je goed aan hun plan en wat niet?

Kaart 8/8 - Feest der herkenning?

Jonas en Ben besluiten het beruchte schilderij van hun vader te verbranden. Was dat een goed idee? Waarom wel of niet?

Feest der herkenning?

Dit was het laatste kaartje!



Stof tot nadenken?

Kaart 1/8 - Stof tot nadenken?

Camilla beweert dat je begrijpt waarom de Zweden in trollen en aardmannetjes geloven als je  een keer door een Zweeds bos hebt gelopen. Wat zou ze hiermee bedoelen?

Kaart 2/8 - Stof tot nadenken?

Als Camilla, Jonas en Ben zien dat het hele atelier van vader overhoop is gehaald, voelen zij zich intens verdrietig en verslagen. Waarom is dat atelier voor hen zo bijzonder?

Kaart 3/8 - Stof tot nadenken?

Zoek samen online extra informatie over de ideeënwereld van de filosoof Plato. Waarom denkt Camilla dat ze de ideeënwereld van Plato heeft gevonden (p. 39)?

Kaart 4/8 - Stof tot nadenken?

Camilla gaat tijdens het verhaal anders denken over haar aanstaande halfzusje. Hoe zou jij die verandering omschrijven?

Kaart 5/8 - Stof tot nadenken?

Zowel in het leven van Camilla, als in het leven van Ben en Jonas verschijnt een halfzusje. Camilla reageert heel anders op haar aanstaande zusje dan Ben en Jonas op Bibi. Hoe kun je die verschillen verklaren?

Kaart 6/8 - Stof tot nadenken?

‘Ik zat daar op mijn slaapzak en terwijl ik tegen de koude rotsen leunde, hield ik even op Camilla te zijn. Een paar momenten was ik iemand die niet aan het wachten is op later.’ (p. 48) Wat betekent het volgens jou als je wacht op later?

Kaart 7/8 - Stof tot nadenken?

Ben maakt een tekening van Camilla. Daarna praten ze samen over kunst. Ben zegt: ‘Pa zegt dat je aan de tekening van een echte kunstenaar ziet hoe hij zich zélf voelde. Niet hoe het model zich voelde.’ (p. 62) Heeft Bens vader gelijk, vind je? Leg je antwoord uit.

Kaart 8/8 - Stof tot nadenken?

Het verhaal gaat op verschillende manieren over de relatie tussen schijn en echt, of tussen namaak en origineel. Verzamel samen verschillende voorbeelden uit het verhaal die deze stelling onderbouwen.

Stof tot nadenken?

Dit was het laatste kaartje!

Ronde 4: Oordeel

Geef Tien dagen in een gestolen auto samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.

Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.

Leesclubs_respons