Spelregels
In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over Fake trip van Margje Woodrow. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:
- Ronde 1 bestaat uit 5 vragen over het verloop van verhaal. De spelers draaien om de beurt een kaartje om en geven antwoord op de vraag. Daarna mogen andere spelers reageren.
- Ronde 2 is een vragenrondje waarin elke speler een vraag mag formuleren aan een van de personages.
- Ronde 3 is de discussieronde. In deze ronde draaien de spelers om de beurt een kaartje om van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
- Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.
Inleiding
‘In plaats van het Gaudi-fotospel te doen in Park Guell zaten we daar op de mozaïeken kronkelbank. Te praten. Te huilen. Soms te vloeken. We schoonden onze mobieltjes op. Filmpjes en foto’s werden verwijderd. We spraken af dat we dit nooit meer als wapen tegen elkaar zouden gebruiken.’ (p. 249)
Demi en Billy gaan met hun school op een trip naar het buitenland. Al bij hun vertrek gaat er van alles mis: een leraar komt niet opdagen en de scholieren maken voortdurend ruzie. Als een leerling een ongeluk krijgt en er een vreemd filmpje van de ontbrekende docent in de groepsapp wordt gedeeld, lopen de spanningen hoog op. Wat is echt en wat is nep? Wat deel je wel en wat deel je niet, wie kun je vertrouwen en hoe kun je iemand het beste helpen die je als je vriend ziet? De hoofdpersonages in het boek zijn op zoek naar antwoorden op deze vragen. In de leesclub ga je met elkaar de discussie gaan over dit soort vragen.
Ronde 1: Grip op het verhaal
Grip op het verhaal
1. Waar gaan de scholieren naartoe op reis?
2. Wat is er met Brands gebeurd de dag voor de trip?
3. Wie sturen de anonieme dm’s naar elkaar via Instagram?
4. Wat is het geheim dat Demi probeert te verbergen?
5. Wat gebeurt er met Alec in de kerk?
Dit was het laatste kaartje!
Antwoorden
1. Barcelona
2. Brands is thuis overvallen en vastgebonden door Joshua en Maud.
3. Joshua en Maud
4. Demi wordt mishandeld door haar vader. Ze probeert haar blauwe plekken te verbergen.
5. Hij valt van de trap en loopt een schedelbasisfractuur op.
Ronde 2: Vragenrondje
Hieronder staan verschillende fragmenten uit het boek. Kies allemaal één fragment. Bedenk en noteer een vraag die je aan een van de personages zou willen stellen. Probeer samen antwoord te geven op die vraag.
- Het gaat niet goed met Stefan: ‘Hij slaat … Stefan af.’ (p. 127-128)
- Demi is verdrietig: ‘Ik baal … mouwen aan.’ (p. 81)
- Billy heeft de pillen van Stefan: ‘Ik loop … anderen bang.’ (p. 110)
- Billy spreekt Brands: ‘Brands’ hoofd … ik anders.’ (p. 165-166)
Ronde 3: Discussie
Feest der herkenning?
Kaart 1/8 - Feest der herkenning?
In het verhaal zijn dm-gesprekken opgenomen. Wat is het doel van die dm-gesprekken? Lees je ze anders dan de andere delen van het verhaal? Leg je antwoord uit.
Kaart 2/8 - Feest der herkenning?
Billy wil Brands vertellen over Demi’s thuissituatie om te voorkomen dat ze geschorst wordt. Demi smeekt hem dit niet te doen. Wat zou jij gedaan hebben? Licht je antwoord toe.
Kaart 3/8 - Feest der herkenning?
Mavis biedt Billy vijftig euro aan. Dat weigert Billy in eerste instantie. Waarom doet hij dat? Leg uit of jij dat ook zo zou doen.
Kaart 4/8 - Feest der herkenning?
Het verhaal in Fake Trip wordt verteld vanuit verschillende personages. Kun je je in elke personage evenveel inleven? Waarom wel of niet?
Kaart 5/8 - Feest der herkenning?
‘Hoe vaak krijgen we wel niet heftige filmpjes toegestuurd?’ (p. 57). Herken jij dit, druk op elkaar zetten met filmpjes? Leg je antwoord uit en geef een voorbeeld van hoe jij reageert of zou reageren.
Kaart 6/8 - Feest der herkenning?
Veel leerlingen denken dat het filmpje van Brands nep is. Het bewerken van filmpjes gebeurt ook steeds vaker met deep fake-technologie. Hoe controleer jij filmpjes op echtheid?
Kaart 7/8 - Feest der herkenning?
Het duurt een hele tijd voor je erachter komt wie de afzenders van de anonieme dm’s zijn. Vanaf welk moment had jij door wie barca_wolf is?
Kaart 8/8 - Feest der herkenning?
Demi weet dat Katja verliefd is op Billy. Toch zoent ze zelf met hem. Wat vind je daarvan?
Feest der herkenning?
Dit was het laatste kaartje!
Stof tot nadenken?
Kaart 1/8 - Stof tot nadenken?
Demi vertelt Cheyenne dat ze seks had met Billy om vragen over mishandeling door haar vader te vermijden. Wat vind je ervan dat ze Billy bij een leugen betrekt?
Kaart 2/8 - Stof tot nadenken?
Brands vraagt aan een aantal leerlingen of ze Maud bij hun vriendengroepje willen betrekken. Werkt zo’n aanpak? Leg je antwoord uit.
Kaart 3/8 - Stof tot nadenken?
Als Cheyenne hulp zoekt voor Stefan, vraagt ze een medeleerling, en geen docent. Is het verantwoord dat ze volwassenen erbuiten laat? Licht je antwoord toe.
Kaart 4/8 - Stof tot nadenken?
De docent Jensen zegt tegen Stefan waar anderen bij zijn: ‘Blijkbaar helpt de dure therapie die jij krijgt geen donder’ (p. 93). Mag en kan een docent dat zo zeggen? Beargumenteer je antwoord.
Kaart 5/8 - Stof tot nadenken?
Tijdens de trip maken Katja, Cheyenne en Demi voortdurend ruzie. Billy vraagt zich af waarom ze eigenlijk vriendinnen zijn. Kun jij de vriendschap tussen de meiden begrijpen? Leg je antwoord uit met een voorbeeld uit het boek.
Kaart 6/8 - Stof tot nadenken?
Joshua komt voor Maud op en bedenkt een heftig plan om de andere leerlingen en Brands terug te pakken. Wat vind jij van dit plan? Gaat hulp aan een vriend zo te ver?
Kaart 7/8 - Stof tot nadenken?
Als Alec valt, is Cheyenne emotioneel en valt Demi tegen haar uit: ‘Je klaagt altijd over Alec en nu is hij opeens je superspeciale eerste vriendje?’ (p. 71). Waarom reageert Demi zo?
Kaart 8/8 - Stof tot nadenken?
Wat heeft de reis de leerlingen geleerd, als je let op het citaat in de inleiding aan het begin van de leesclub?
Stof tot nadenken?
Dit was het laatste kaartje!
Ronde 4: Oordeel
Geef Fake trip samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.
Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.