Spelregels

In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over Kinderjaren van Jona Oberski. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:

  1. Ronde 1 bestaat uit 5 quizvragen over de tekst. Een van de spelers leest de vragen voor en alle spelers (inclusief voorlezer) schrijven hun antwoorden op een blaadje. Na het omdraaien van de laatste vraag verschijnen de juiste antwoorden in beeld. Daarna berekent iedereen zijn score.
  2. Ronde 2 is een algemeen vragenrondje over de tekst: de spelers benoemen om de beurt wat ze onduidelijk vonden en proberen samen een antwoord te vinden. Als de grootste onduidelijkheden opgelost zijn, begint ronde 3.
  3. Degene met de meeste goede antwoorden op de quizvragen mag als eerste een kaartje van de discussievragen omdraaien van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
  4. Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.

Inleiding

‘”Jij kunt heel goed je ogen dicht houden,” zei mijn moeder.

“Doe ze dan nu goed dicht. Ik draag je naar binnen en je mag ze weer open doen als ik het zeg. Afgesproken?”‘

Kinderjaren is het autobiografische verhaal van de Joodse schrijver en kernfysicus Jona Oberski over zijn tijd in het concentratiekamp. De ik-verteller is een jongetje dat met zijn ouders wordt opgepakt en weggevoerd. Je maakt het verhaal mee door zijn ogen. Door zijn jonge leeftijd begrijpt hij lang niet alles van wat er met hem gebeurt. De kampen zijn maar voor even, denkt hij, daarna reizen we door naar Palestina. Als lezer weet je helaas wel beter: jij kent de ellendige geschiedenis van de Holocaust. Je herkent de voortekenen van wat er gaat gebeuren veel eerder dan de verteller zelf. Wat doet die voorkennis met jou als lezer? Hoe lees je de geschiedenis van de Jodenvervolging vanuit de blik van een slachtoffer, dat deze geschiedenis zelf niet kent? Kinderjaren laat je nadenken over zulke vragen.

Ronde 1: Quiz



Quizvraag

Ronde 2: Vragenrondje

Wat vond je onduidelijk in Kinderjaren, wat begreep je niet zo goed? Formuleer om de beurt een vraag over de tekst en probeer samen tot een antwoord te komen.

Ronde 3: Discussie



Grenzen van herkenning?



Stof tot nadenken?

Ronde 4: Oordeel

Geef Kinderjaren samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.

Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.

Leesclubs_respons