Spelregels
In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over In het vervloekte hart van Rima Orie. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:
- Ronde 1 bestaat uit 5 vragen over het verloop van verhaal. De spelers draaien om de beurt een kaartje om en geven antwoord op de vraag. Daarna mogen andere spelers reageren.
- Ronde 2 is een vragenrondje waarin elke speler een vraag mag formuleren aan een van de personages.
- Ronde 3 is de discussieronde. In deze ronde draaien de spelers om de beurt een kaartje om van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
- Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.
Inleiding
‘De Frijlanders hadden hun kans schoon gezien en hadden hen onder valse voorwendselen en met loze beloftes meegenomen naar het verre Awaran; een Frijlandse kolonie. De Suryanen dachten dat daar een beter leven op hen wachtte. Niets was echter minder waar; ze waren enkel in een nieuwe nachtmerrie beland. Eén waarin ze dag en nacht op plantages werkten, onder dictators die hen als minderwaardig beschouwden.’ (p. 25)
Tijdens de bloedmaan verschijnen oermonsters, wraakgeesten en bloedkinderen: allemaal bedreigingen voor de mensheid. Priya Chkadhari, een bloedkind met de gave om zielen te bespelen, moet haar verboden kracht geheimhouden. Maar wanneer ze wordt gerekruteerd voor training in het grootste militaire fort van het land, Kuwatta, verandert haar leven drastisch.
In een wereld waar brute kracht en strikte militaire hiërarchie heersen, ontdekt Priya dat haar magie een voordeel kan zijn. Samen met andere bloedkinderen ondergaat ze een speciale opleiding om te vechten in de eeuwenoude oorlog die het land verscheurt. Al snel ontdekt Priya dat de Frijlanders niet het enige gevaar zijn voor de inwoners van Awaran, maar dat er zich ook een groot en dodelijk gevaar schuilhoudt in het vervloekte hart van Kuwatta.
Deze leesclub zoomt in op vragen rond kolonisten, familierelaties, geschiedenis, emotionele mishandeling, menselijke experimenten, racisme, geweld en vooroordelen die in een gemeenschap de overhand kunnen nemen.
Ronde 1: Grip op het verhaal
Grip op het verhaal
1. Wat is de ring des doods?
2. In Kuwatta worden verschillende kleuren uniformen gebruikt. Welke groep draagt groene uniformen?
3. Wie is Mathoera?
4. Wat is er opvallend aan de rabido die Reza’s team tegenkomt buiten Kuwatta?
5. Wat is het symbool van Kuwatta?
Dit was het laatste kaartje!
- Een rode rand op de maan die de dag voor de bloedmaan verschijnt.
- zielbespelers (die op de hoogte zijn van de rabido’s)
- een dorpsoudste in Disin.
- Het heeft geen uniform aan.
- een opgaande zon
Ronde 2: Vragenrondje
Hieronder staan verschillende fragmenten uit het boek. Kies allemaal één fragment. Bedenk en noteer een vraag die je aan een van de personages zou willen stellen. Probeer samen antwoord te geven op die vraag.
- Er wordt een pasgeboren bloedkind afgenomen: ‘De vrouw… te beginnen’. (p. 40-41)
- De zussen trainen voor de test: ‘Je doet… af stond’. (p. 55-56)
- Priya, Kwasi en Jupta praten bij na hun avontuur in de tunnels: ‘Kwasi verloor… de generaal’. (p. 248-249)
- Mawar is net overleden: ‘In hun… niks doen’. (p. 280-281)
- Priya en Ishani praten over hun jeugd: ‘Priya draaide… geboren was’. (p. 288-289)
Ronde 3: Discussie
Feest der herkenning?
Kaart 1/8 - Feest der herkenning?
Priya voelt zich als ‘een gevangene in het kleine Disin’ (p. 36). Waar komt dit door? Begrijp je waar dit gevoel vandaan komt? Leg je antwoord uit.
Kaart 2/8 - Feest der herkenning?
Ondanks dat Priya’s ouders haar als kind op het hart drukte om haar krachten niet te gebruiken, gebeurde dit soms instinctmatig, want ‘ze was een kind. En kinderen begrepen niet altijd het gewicht van woorden’ (p. 19). Snap je wat Priya hiermee bedoelt? Zijn er situaties geweest toen jij jong was waarin je instinctmatig reageerde waar je nu anders op terugkijkt? Leg je antwoord uit.
Kaart 3/8 - Feest der herkenning?
Ondanks dat Ishani in Disin niet veel voor Priya deed, helpt Priya haar zusje toch met trainen voor de fysieke test. Zou Ishani het ook voor haar hebben gedaan, denk je? Komen deze verschillen ook voor in je eigen familie? Leg je antwoord uit.
Kaart 4/8 - Feest der herkenning?
Waarom wil Jupta geen goud dragen? Wat vind je van je haar overweging? Kun je nagaan of er in de echte wereld ook zulke dingen gebeuren voor grondstoffen? Leg je antwoorden uit.
Kaart 5/8 - Feest der herkenning?
Een soldaat in Disin houdt Priya tegen wanneer ze een ander bloedkind wil helpen: ‘“Het zal geen verschil maken,” zei hij koeltjes in haar taal. “Tegen zo’n menigte is niets te beginnen”’ (p. 41). Wat vind jij hiervan? Kun je als bijstander beter niets doen? Leg je antwoord uit.
Kaart 6/8 - Feest der herkenning?
Tegen het einde van het verhaal twijfelt Ishani over haar intelligentie: ‘We spreken van intelligente mensen wanneer ze snel kennis die we als samenleving belangrijk achten kunnen opslaan en hierop kunnen voortborduren. Maar het probleem daarmee is dat de samenleving beslist welke kennis of vaardigheden belangrijk zijn om te bezitten en welke niet’ (p. 405). Hoe zou je deze uitleg kunnen toepassen op onze samenleving?
Kaart 7/8 - Feest der herkenning?
De moeder van Priya, Ishani en Umed zegt: ‘Je weet niet wat ik heb ópgegeven voor jou’ (p. 80). Wat denk je dat haar moeder hiermee bedoelt? Vind je het eerlijk dat Priya’s moeder het haar kwalijk lijkt te nemen dat ze dingen moest opgeven na de geboorte van Priya, terwijl Priya hier niet om heeft gevraagd? Leg je antwoord uit.
Kaart 8/8 - Feest der herkenning?
Het lijkt soms alsof Priya naar niemand wil luisteren, waardoor ze continu zichzelf en anderen in gevaar brengt. Ben je het eens met dit standpunt? Waarom wel of waarom niet?
Geef Luister samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.
Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.
Feest der herkenning?
Dit was het laatste kaartje!
Stof tot nadenken?
Kaart 1/8 - Stof tot nadenken?
Priya merkt in het begin van het boek op dat: ‘De dorpsoudsten vertelden hun net genoeg – maar eigenlijk net te weinig’ (p. 9). Waarom is het een probleem dat ze misschien net te weinig vertelden?
Kaart 2/8 - Stof tot nadenken?
Ishani komt normaal gesproken niet op voor haar zus tegenover hun moeder, maar wanneer Umed ziek wordt na blootstelling aan de bloedmaan neemt ze het wel voor Priya op. Waar komt dat door, denk je?
Kaart 3/8 - Stof tot nadenken?
Tijdens de eerste les historische wetenschappen valt het Priya op dat de cadetten en aspis niet bij de zielbespelers willen zitten, ondanks dat de geleerde benadrukt dat ze nu één familie in Kuwatta zijn. Wat vind je hiervan? Leg je antwoord uit.
Kaart 4/8 - Stof tot nadenken?
Wat gebeurt er normaal gesproken als er een bloedkind geboren wordt? Waarom is dit niet bij Priya gebeurd?
Kaart 5/8 - Stof tot nadenken?
De Frijlandse kolonel confronteert Priya met informatie over Kuwatta: ‘Dat de generaal en hij dit verborgen hielden voor Kuwatta was het probleem. En als ze dit al geheim hielden, wat dan nog meer?’ (p. 332). Waarom is het een probleem voor Kuwatta dat de generaal en zijn zoon niet overal openkaart over spelen. Snap je de motivatie van de generaal? Leg je antwoord uit.
Kaart 6/8 - Stof tot nadenken?
Priya’s moeder waarschuwt haar: ‘als je de man met de bloedende mond ziet, ren je zo hard als je kunt weg. Hoor je me? Ook al wankelt hij, ook al vraagt hij om hulp: je rent wég’ (p. 113). Later realiseert Priya zich dat ze aan rabido’s refereerde, maar mensen buiten Kuwatta zouden niet moeten weten van hun bestaan. Hoe weet Priya’s moeder van het bestaan van rabido’s, denk je?
Kaart 7/8 - Stof tot nadenken?
Waarom wordt Priya niet tegengehouden door de symbolen op de deur van hun huis, als zij als bloedkind ook een monster is? Wat is het verschil tussen haar en andere ‘monsters’?
Kaart 8/8 - Stof tot nadenken?
Aan het einde van het boek verdwijnt Reza samen met een aantal andere soldaten. Waarom is hij verdwenen, denk je? En waarom heeft hij Priya niet meegenomen?
Stof tot nadenken?
Dit was het laatste kaartje!
Ronde 4: Oordeel
Geef In het vervloekte hart samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.
Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.