Spelregels
In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over Kilometers zonlicht van Marike Goslinga. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:
- Ronde 1 bestaat uit 5 vragen over het verloop van verhaal. De spelers draaien om de beurt een kaartje om en geven antwoord op de vraag. Daarna mogen andere spelers reageren.
- Ronde 2 is een vragenrondje waarin elke speler een vraag mag formuleren aan een van de personages.
- Ronde 3 is de discussieronde. In deze ronde draaien de spelers om de beurt een kaartje om van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
- Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.
Inleiding
‘“Nou gewoon zo: Hoi, ik ben Leonne, wie ben jij?”
Hij glimlachte. “Peer, zo heet ik.”
“Serieus? Net als het fruit?”
Hij gaf haar een duwtje.
“Stukje oplopen?”’ (p. 167)
In Kilometers zonlicht gaan Peer en Leonne al wandelend op zoek naar wie zij eigenlijk zijn, voor zichzelf en voor de ander. Zij lopen allebei om hun eigen redenen het eerste deel van het Pieterpad, een wandelpad van Pieterburen in Noord-Groningen tot de Sint Pietersberg in Zuid-Limburg. Leonne loopt met haar moeder om te laten zien hoe je een vakantie in eigen land kunt hebben met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Peer loopt juist weg van slechte cijfers en de ruzies thuis.
Tijdens het lezen van Kilometers zonlicht leer je nadenken over uiteenlopende vragen die Peer en Leonne bezighouden. Wat betekent liefde, hoe is het leven zonder internet en zonder wiet, hoe redden we de aarde, kun je je anders voordoen dan je bent, en wat betekenen Peer en Leonne eigenlijk voor elkaar? In deze leesclub gaan jullie met elkaar in discussie over deze vragen.
Ronde 1: Grip op het verhaal
Grip op het verhaal
Waarom wil Leonne niets van Peer weten?
Wat gebeurt er nadat Peer heeft geblowd in het park?
Waarom voelt Margot zich schuldig tegenover Peer?
Waarom doet Peer zich anders voor bij Leonne?
Waarom is de ontmoeting tussen Peer en Jamie belangrijk voor Peer?
Dit was het laatste kaartje!
- Ze denkt dat hij nep is en liegt.
- Hij krijgt een paniekaanval.
- Peer werd aangevallen in het park doordat hij op verzoek van Margot met Leonne meeging naar de stad.
- Omdat hij haar leuk vindt en indruk wil maken.
- Peer leert van Jamie dat hij zichzelf mag zijn en niet van zijn problemen moet weglopen
Ronde 2: Vragenrondje
Hieronder staan verschillende fragmenten uit het boek. Kies allemaal één fragment. Bedenk en noteer een vraag die je aan een van de personages zou willen stellen. Probeer samen antwoord te geven op die vraag.
- Margot stelt Leonne voor om uiteten te gaan in Groningen: ‘Zonder op … niet goed’ (p. 37-38)
- Leonne en Nicky ontmoeten elkaar: ‘Nicky keek… haar moeder.’ (p. 48-50)
- Leonne en Peer treffen een groep jongeren aan in het stadspark: ‘Bij de… te lachen.’ (p. 92-93)
- Peer blikt terug op de avond in het stadspark: ‘Hij dacht… de camping?’ (p. 101)
- Leonne vraagt zich af of het liefde is wat ze voelt: ‘Leonne keek… dan zij?’ (p. 157)
Ronde 3: Discussie
Feest der herkenning?
Kaart 1/8 - Feest der herkenning?
Met wie kun jij je beter identificeren, met Peer of Leonne en waarom? Licht toe met voorbeelden.
Kaart 2/8 - Feest der herkenning?
‘“Peer,” zei hij, zonder aarzeling. “Zo heet ik.”’ (p. 58) Bij Marion, de vrouw die hem redt uit zijn stressaanval in het park, twijfelt Peer geen seconde over hoe hij zich zou voorstellen. Waardoor komt dat volgens jou?
Kaart 3/8 - Feest der herkenning?
‘Hij minderde vaart en prentte zichzelf in dat hij relaxte Mick was. Of beter nog: coole gast Max.’ (p. 92) Peer laat zich in eerste instantie niet helemaal kennen. Omschrijf welke redenen hij daarvoor zou kunnen hebben. Kun je je momenten voorstellen waarop jij je liever zou verschuilen achter een andere naam? Leg je antwoord uit.
Kaart 4/8 - Feest der herkenning?
‘Wie of wat was er tegenwoordig eigenlijk nog echt? Je werd toch overal bedonderd waar je bij stond? Alsof alles op social media echt was.’ (p. 135) In hoeverre leer je een ander echt kennen en welke rol spelen sociale media daarin?
Kaart 5/8 - Feest der herkenning?
Net als sociale media geeft een roman als Kilometers zonlicht slechts een deel van de (verhaal)werkelijkheid weer, doordat je als lezer gevangen zit in het hoofd van Peer en Leonne. Bij welke andere personages zou je daarnaast graag even in het hoofd kruipen, en hoe zou jouw beeld van Peer en Leonne daardoor kunnen veranderen?
Kaart 6/8 - Feest der herkenning?
Nicky voelt zich aangetrokken tot een persoonlijkheid en niet tot alleen meisjes of jongens. Bovendien vindt ze het geen probleem om van meerdere mensen tegelijk te houden. Wat vind jij van haar open blik op relaties? Leg je antwoord uit.
Kaart 7/8 - Feest der herkenning?
‘Leonne had gelezen dat de kledingindustrie na de olie-industrie de meest vervuilende was. Waarom kochten mensen dan nog steeds zoveel kleren? Wisten ze het niet of wilden ze het niet weten?’ (p. 38). Vind jij het begrijpelijk dat Leonne zich hierover boos maakt? Leg uit waarom wel/niet.
Kaart 8/8 - Feest der herkenning?
In de discussie over klimaatverandering gaat het vaak over de vraag hoe we onze ecologische voetafdruk kleiner kunnen maken. Moeten wij net als Leonne onze levensstijl zelf aanpassen, of moet de overheid ons stimuleren om minder CO2 uit te stoten, bijvoorbeeld met belastingen op vlees of vliegtickets. Wat vind jij?
Feest der herkenning?
Dit was het laatste kaartje!
Stof tot nadenken?
Kaart 1/8 - Stof tot nadenken?
‘Hij moest laten zien dat hij niet was zoals de man die niet bestond.’ (p. 7) In deze zin zou je een bepaalde bewijsdrang kunnen vinden. Wie was ‘de man die niet bestond’? En (dus): wat moet Peer allemaal ‘bewijzen’?
Kaart 2/8 - Stof tot nadenken?
Welke betekenis heeft het lopen van het Pieterpad in dit boek volgens jou? Hoe veranderen Leonne en Peer doordat ze wandelen?
Kaart 3/8 - Stof tot nadenken?
Hoe zou jij de ontmoeting tussen Leonne en Nicky omschrijven? Geeft het verhaal aanwijzingen dat Nicky ook iets voor Leonne voelt, en zo ja, welke? Zo nee, waarom vindt Nicky Leonne zo interessant volgens jou?
Kaart 4/8 - Stof tot nadenken?
‘Nou, je bent nu aan het wegrennen. Laten we eerlijk zijn. Dat is meestal niet de beste manier om met dingen om te gaan.’ (p. 143) Net als Nicky, geeft ook Jamie die nacht advies aan Peer. Als je de boodschap van het boek zou moeten samenvatten tot één advies, welk advies zou dat dan zijn?
Kaart 5/8 - Stof tot nadenken?
Het verhaal van Kilometers zonlicht heeft een bijzondere opbouw. Je beleeft het verhaal chronologisch en afwisselend door de ogen van Peer en Leonne. Wat is het effect van die opbouw op jouw begrip van het verhaal? Hoe zou het verhaal veranderen als je niet alleen het perspectief van Peer of Leonne te zien zou krijgen?
Kaart 6/8 - Stof tot nadenken?
Beschrijvingen van de natuur spelen in het boek een belangrijke rol. Bijvoorbeeld: ‘Hij staarde naar de heldergroene blaadjes die er nog hoopvol aan bungelden. Het was een takje dat die nacht door het heftige weer naar beneden was gekomen. Het veld lag er bezaaid mee. Het heldergroen van al die blaadjes leek bijna licht te geven, het was een mooi maar ook droevig gezicht.’ (p. 114) Wat zou er gebeuren met het verhaal als zulke beschrijvingen afwezig waren?
Kaart 7/8 - Stof tot nadenken?
‘Waarom begreep niet iedereen dat we de natuur zo nodig hebben? De wereld zou er zoveel mooier uitzien. Het was gek, de natuur was tegelijk haar redding maar ook het grootste probleem.’ (p. 162) Leg uit wat Leonne volgens jou met deze uitspraak bedoelt.
Kaart 8/8 - Stof tot nadenken?
Stel, het belangrijkste vraagstuk in dit boek is: wie wil je worden, en wie wil je zijn? Beantwoord deze vragen voor Peer en Leonne: wie willen zij zijn en/of worden? Wat hebben zij volgens jou over zichzelf geleerd tijdens hun wandeltocht?
Stof tot nadenken?
Dit was het laatste kaartje!
Ronde 4: Oordeel
Geef Slipjacht samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.
Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.