Spelregels

In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over Slipjacht van Jowi Schmitz. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:

  1. Ronde 1 bestaat uit 5 vragen over het verloop van verhaal. De spelers draaien om de beurt een kaartje om en geven antwoord op de vraag. Daarna mogen andere spelers reageren.
  2. Ronde 2 is een vragenrondje waarin elke speler een vraag mag formuleren aan een van de personages.
  3. Ronde 3 is de discussieronde. In deze ronde draaien de spelers om de beurt een kaartje om van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
  4. Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.

Inleiding

‘Matteo kijkt van de klas naar de buschauffeur. Die staat nog steeds te roken, zijn rug naar Matteo toegekeerd, er stijgen rookwolken uit hem op. Heel even moet Matteo aan een draak denken. Een draak die zich klaarmaakt om de hele klas te roosteren. Nu. Matteo pakt snel zijn spullen. Ze ontdekken waarschijnlijk pas dat hij weg is als ze bij dat kamp zijn, wat hopelijk nog heel ver lopen is.’ (p. 15)

Matteo wordt op school gepest, dus wil hij niet mee op schoolkamp. Als vlak voor het vertrek zijn vader zijn stapel bloederige tekeningen ontdekt, verandert Matteo van mening. Hij pakt snel zijn spullen, zodat hij mee kan gaan op kamp en niet met zijn vader hoeft te praten over het verdriet en de woede achter de tekeningen, tekeningen waarmee hij het vertrek van zijn moeder verwerkt.

Eenmaal in de bus, op weg naar het schoolkamp op de Veluwe, wordt Matteo weer onprettig behandeld door klasgenoten. Hij vat het plan op om weg te lopen, zodra de bus gestopt is. Al snel verdwijnt Matteo op de Veluwe, maar hij is niet alleen. Het lijkt erop dat hij wordt achtervolgd. Door wie of wat? En wat is de achtervolger van plan?

In deze leesclub discussieer je over het verwerken van verdriet, over wat je doet als je je alleen voelt, over weglopen voor je problemen en over overleven in de wildernis. Hoe zou jij reageren als iemand van wie je houdt plotseling besluit weg te gaan?

Ronde 1: Grip op het verhaal



Grip op het verhaal

Voor wie heeft Matteo de bijnaam ‘De IJzeren Rechter’ bedacht?

Wat doet Matteo met zijn telefoon zodra hij is weggelopen?

Hoe noemt de achtervolger van Matteo zich?

Wat is er waarschijnlijk gebeurd met de broers/zussen van het vosje Remi?

Wie is Benji?

Dit was het laatste kaartje!

  1. voor zijn vader
  2. Hij zet de telefoon uit, haalt de accu eruit en begraaft de telefoon.
  3. de Mosman
  4. Die zijn verbrand door een blikseminslag in de boom waar hun hol onder zat.
  5. de zoon van de Mosman

Ronde 2: Vragenrondje

Hieronder staan verschillende fragmenten uit het boek. Kies allemaal één fragment. Bedenk en noteer een vraag die je aan een van de personages zou willen stellen. Probeer samen antwoord te geven op die vraag.

  • Matteo’s moeder vertrekt naar Afrika: ‘Hij hoort… langer wachten. (p. 15-17)
  • Matteo raakt verzeild in een onweersbui: ‘Matteo zit… adem inhoudt.’ (p. 24-36)
  • De Mosman vertelt over zijn zoon: ‘Hij rendete weten.’ (p. 12-50)
  • Matteo’s spullen verdwijnen: ‘Als hij… geen nacht.’ (p. 42-44)
  • Matteo hoort dat zijn klasgenoten naar hem op zoek zijn: ‘Matteo is… is Remi.’ (p. 51-52)

Ronde 3: Discussie



Feest der herkenning?

Kaart 1/8 - Feest der herkenning?

Matteo maakt heftige, bloederige tekeningen om zijn verdriet en boosheid te verwerken. Waarom zou dat kunnen helpen? Zou dit ook voor jou werken? Leg je antwoord uit.

Kaart 2/8 - Feest der herkenning?

Matteo voelt zich op school gepest en niet begrepen door zijn klasgenoten. Wat zouden zijn klasgenoten kunnen doen, naast aardiger zijn, zodat Matteo zich beter voelt?

Kaart 3/8 - Feest der herkenning?

Tijdens zijn tijd op de Veluwe voelt Matteo zich aan de ene kant ontzettend vrij en aan de andere kant merk je voortdurende angst bij hem. Hoe zie je die beide gevoelens terug? Welk gevoel zou bij jou de overhand hebben?

Kaart 4/8 - Feest der herkenning?

De Mosman maakt gedurende het verhaal een ontwikkeling door. Hoe zou jij zijn ontwikkeling beschrijven?

Kaart 5/8 - Feest der herkenning?

Matteo raakt bevriend met een vosje in het bos op de Veluwe. Wat betekent Remi voor Matteo? In hoeverre vind je zo’n vriendschap realistisch?

Kaart 6/8 - Feest der herkenning?

Als Matteo hoort dat zijn klasgenoten en zijn vader hem zoeken, besluit hij toch om zich stil te houden. Kun je zijn keuze begrijpen? Leg je antwoord uit.

Kaart 7/8 - Feest der herkenning?

De Mosman realiseert zich dat hij de vader van Matteo liever niet had gezien. Waarom denk je dat dat zo is?

Kaart 8/8 - Feest der herkenning?

Als Matteo’s moeder ineens ook aan zijn bed staat in het huis van jonker Jan is Matteo blij, maar hij schrikt ook. Hoe komt het dat hij die gemengde gevoelens heeft, denk je?

Feest der herkenning?

Dit was het laatste kaartje!



Stof tot nadenken?

Kaart 1/8 - Stof tot nadenken?

Uit het citaat in de inleiding kun je opmaken dat je een spannend verhaal gaat lezen. Op welke manier probeert de schrijver van het verhaal de spanning te verhogen? Welke manier werkt voor jou het best?

Kaart 2/8 - Stof tot nadenken?

De Mosman wil zijn slachtoffers markeren met een mes. Waar doet je dat aan denken? En waarom doet de Mosman dat?

Kaart 3/8 - Stof tot nadenken?

In het boek staan veel verwijzingen naar sprookjes, zoals ‘Er was eens, lang geleden, …’ (p. 35) en ‘Naast de geblakerde boom staat een reus.’ (p. 31) Heb je nog andere voorbeelden ontdekt? Waarom zou de schrijver hiervoor hebben gekozen, denk je?

Kaart 4/8 - Stof tot nadenken?

Matteo kiest ervoor om het vosje Remi te noemen, naar de hoofdpersoon uit het boek Alleen op de wereld, want dit vosje is net als Remi een verschoppeling. Zoek online meer informatie op over Alleen op de wereld als je het boek niet kent. Hoe geeft de verwijzing naar dit boek extra betekenis aan het verhaal Slipjacht?

Kaart 5/8 - Stof tot nadenken?

De schrijver gebruikt regelmatig bijzonder taalgebruik, zoals in deze zinnen: ‘Het is de stem van zijn vader. Er zitten tranen in.’ (p. 83) en ‘Zijn hart verkruimelt.’ (p. 78) Wat is bijzonder aan dit taalgebruik en wat is het effect daarvan op jou als lezer?

Kaart 6/8 - Stof tot nadenken?

Geregeld gebruikt de schrijver zelfverzonnen woorden in Slipjacht. Een voorbeeld daarvan is ‘pijnlijnen’ (p. 82) of ‘bosworstelen’ (p. 20). Zijn deze twee woorden goed gekozen? Leg je antwoord uit. Wat vind je ervan dat een schrijver ervoor kiest om zelfverzonnen woorden toe te voegen?

Kaart 7/8 - Stof tot nadenken?

In het boek wordt uitgelegd wat een slipjacht is: ‘De slipjacht is een oud gebruik, om de honden van adel te trainen. Ze krijgen de geur van een vos te ruiken en moeten die geur terugvinden. De paarden en ruiters volgen de honden. Anders dan bij een echte jacht, wordt er geen vos gedood.’ (p. 13). Op welke manieren kun je de titel uitleggen, gelet op de gebeurtenissen in het boek?

Kaart 8/8 - Stof tot nadenken?

De Mosman sluit af met: ‘Want ik ben de Veluwe. Ik zal er altijd zijn en er zullen altijd mensen zijn die me kunnen zien. Jongeren, kinderen, dwalers. Ik herken ze, wij herkennen elkaar.’ (p. 85) Wat bedoelt hij met deze zinnen, denk je?

Stof tot nadenken?

Dit was het laatste kaartje!

Ronde 4: Oordeel

Geef Slipjacht samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.

Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.

Leesclubs_respons