Spelregels

In deze leesclub discussieer je met een groepje van 4 tot 6 lezers over Confettiregen van Splinter Chabot. Je doet dat aan de hand van kaartjes met vragen over de tekst. De leesclub begint met een korte inleiding, die een van de spelers voorleest. Daarna volgen 4 rondes:

  1. Ronde 1 bestaat uit 5 quizvragen over de tekst. Een van de spelers leest de vragen voor en alle spelers (inclusief voorlezer) schrijven hun antwoorden op een blaadje. Na het omdraaien van de laatste vraag verschijnen de juiste antwoorden in beeld. Daarna berekent iedereen zijn score.
  2. Ronde 2 is een algemeen vragenrondje over de tekst: de spelers benoemen om de beurt wat ze onduidelijk vonden en proberen samen een antwoord te vinden. Als de grootste onduidelijkheden opgelost zijn, begint ronde 3.
  3. Degene met de meeste goede antwoorden op de quizvragen mag als eerste een kaartje van de discussievragen omdraaien van een stapel naar keuze. Hij of zij geeft antwoord op de vraag, waarna de rest mag reageren. Vervolgens kiezen de overige spelers om de beurt een kaartje van een van beide stapels. Als een discussievraag herhaalt wat eerder in het gesprek al aan bod gekomen is, mag de speler die aan de beurt is een volgende kaart omdraaien. Dit gaat zo door totdat alle kaartjes omgedraaid zijn.
  4. Aan het einde van de discussie komen de spelers samen tot een oordeel over de tekst. In ronde 4 geven ze een oordeel uitgedrukt in sterren en motiveren zij hun keuze.

Inleiding

Ik ben Wobie. In mijn wereld regent het glitter en confetti. Vaak knetteren er kerstlichtjes in mijn hoofd, maar soms vindt er ook kortsluiting plaats. Als kind vond ik de wereld wonderlijk, als volwassene nog steeds. Ik huppel, ik spring, ik hou van vrolijkheid en kleur. Maar ik heb ook lang gezocht en geworsteld. Ondanks de steun van mijn omgeving. (p. 10)

Confettiregen van Splinter Chabot vertelt het verhaal van Wobie, een jongen die opgroeit in een warme, veilige omgeving. Naarmate hij ouder wordt, komt Wobie erachter dat hij anders is dan zijn broers. Anders dan veel van zijn mannelijke klasgenoten, en vooral anders dan hoe hij zelf wil zijn. Splinter Chabot laat je aan de hand van drie belangrijke ontmoetingen in het leven van Wobie zien hoe de hoofdpersoon van Confettiregen, worstelend, zoekt naar zijn identiteit.

In deze leesclub ga je in gesprek over de worstelingen en de zoektocht van Wobie. Hoe ver pas je je aan om niet ‘anders’ te zijn en waar trek je de grens? Hoe laat je anderen toe in je worstelingen? En in hoeverre kunnen familie en vrienden hulp bieden als je zelf in de knoop zit? Deze en andere vragen komen aan bod.

Ronde 1: Quiz



Quizvraag

1. Welke drie ontmoetingen bepalen Wobies verhaal en zoektocht?

2. Met wie en wanneer deelt Wobie als eerste zijn twijfels over zijn gevoelens voor een jongen?

3. Waarom wil Wobie niet meer meedoen met gym?

4. Waarom maakt Wobies moeder voor hem een holle armleuning in de bank?

5. Welke gebeurtenis zorgt ervoor dat Wobie voor het eerst met zijn ouders over zijn liefdesleven praat?

Antwoorden

1. die met David op de basisschool, Daniël op de middelbare school en Arthur in zijn studententijd
2. met zijn vriendinnen op de middelbare school
3. Hij heeft veel stress en paniek in de kleedkamer en tijdens de lessen.
4. De armleuning is bedoeld om geheimen in op te kunnen bergen, zodat Wobie die niet alleen in zijn hoofd hoeft te houden.
5. Wobies ontmoeting en contact met Arthur

Ronde 2: Vragenrondje

Wat vond je onduidelijk in Confettiregen, wat begreep je niet zo goed? Formuleer om de beurt een vraag over de tekst en probeer samen tot een antwoord te komen.

Ronde 3: Discussie



Feest der herkenning?

Kaart 1/8 - Feest der herkenning?

Wobie wordt op school uitgelachen om zijn opplakoorbellen. ‘Er waren onzichtbare wetten die voorschreven wat hoorde en wat niet.’ (p. 23). Heb jij vanwege ongeschreven wetten ook weleens iets afgeleerd? Licht je antwoord toe.

Kaart 2/8 - Feest der herkenning?

Wobie verkleedt zich als mevrouw Vlieger, maar is bang zijn moeder teleur te stellen (p. 70). Waarom, denk je?

Kaart 3/8 - Feest der herkenning?

Wobies ouders zien dat hij worstelt met zijn identiteit, maar vragen niets. Hoe zou jij reageren?

Kaart 4/8 - Feest der herkenning?

Van de gymdocent hoeft Wobie niet meer mee te doen, zijn ouders hoeven dat niet te weten. Had jij dat als gymdocent ook zo opgelost? Licht je antwoord toe.

Kaart 5/8 - Feest der herkenning?

Daniël behandelt Wobie altijd vriendelijk, maar doet wel mee als anderen vervelende grappen maken (p. 157). Begrijp jij dat? Licht je antwoord toe.

Kaart 6/8 - Feest der herkenning?

Tijdens de Praagreis gaat Fleur naar bed met Daniël. Dan knapt er iets in Wobies hoofd. ‘Een vriendin van mij. Die alles wist. Met hem.’ (p. 181). Wat vind jij van Fleurs actie?

Kaart 7/8 - Feest der herkenning?

Wobie krijgt van zijn ouders en vriendinnen het signaal dat het hen niets uitmaakt dat hij op jongens valt. Begrijp jij waarom Wobie dat negeert? Leg uit waarom wel, of niet.

Kaart 8/8 - Feest der herkenning?

Kun je begrijpen dat Wobie door de ontmoeting met Arthur aan zijn familie vertelt dat hij op jongens valt? Waarom wel, of niet?

Feest der herkenning?

Dit was het laatste kaartje!



Stof tot nadenken?

Kaart 1/8 - Stof tot nadenken?

‘“Wat vind je zo knap aan hem?”, vroeg E. Ik keek haar aan, in haar ogen zag ik dat […] de regels die ik in mijn hoofd had bedacht niet zou overtreden.’ (p. 121). Wat zijn de regels die Wobie bedacht heeft. Legt uit of die hem helpen.

Kaart 2/8 - Stof tot nadenken?

Wobie is ontroerd als hij met zijn klas de theatervoorstelling Billy Elliot bezoekt. Waarom? Zoek eventueel uit wie Billy Elliot was.

Kaart 3/8 - Stof tot nadenken?

Splinter Chabot beschrijft hoe moeilijk het is om ‘anders’ te zijn. Waarom denk je dat juist hij dit verhaal over Wobie wilde opschrijven?

Kaart 4/8 - Stof tot nadenken?

‘Het is een verhaal geworden over anders zijn. Over het verschil tussen gekozen anders zijn en gedwongen anders zijn.’, schrijft Chabot in het woord vooraf van Confettiregen (p. 9). Waarin zit dat verschil?

Kaart 5/8 - Stof tot nadenken?

‘Ik vind dat ik niet uit de kast hoef te komen, dat ik moet zeggen ‘ik bén homo’, want dat ben ik niet, ik bén Wobie.’ (p. 235). Wat vind jij ervan dat homoseksuele mensen ‘uit de kast’ zouden moeten komen?

Kaart 6/8 - Stof tot nadenken?

Op het journaal komen er soms beelden langs van homofoob geweld. Wobie wordt er gespannen van (p. 93). Wat denk je, is het toch belangrijk de beelden te tonen? Leg uit waarom wel/niet.

Kaart 7/8 - Stof tot nadenken?

‘Zekerheid: “Waarom draag je geen horloge?” / Worsteling: “Omdat ik tijdloos ben”’ (p. 5). Wat is volgens jou de betekenis van het motto van Confettiregen?

Kaart 8/8 - Stof tot nadenken?

In het voorwoord van het boek bespreekt Chabot dat hij zich voorgenomen had een politiek pamflet te schrijven. Zit er volgens jou een politieke boodschap in Confettiregen? Licht je antwoord toe.

Stof tot nadenken?

Dit was het laatste kaartje!

Ronde 4: Oordeel

Geef Confettiregen samen een waardering uitgedrukt in sterren. Beargumenteer vervolgens jullie keuze. Wat vonden jullie goed en wat juist minder goed? Heeft de discussie jullie individuele oordeel veranderd, en zo ja, hoe? Probeer voorbeelden en argumenten te halen uit jullie reacties op de discussievragen.

Heb je zelf een goede discussievraag die nog niet gesteld is? Vul die dan in, dan voegen wij de vraag aan een van de stapeltjes toe.

Leesclubs_respons